Clock Widget

Tuesday, February 2, 2010

politik+e-undi+hipokrit+undian???

politik?? ermm bg aku dulu....aku x ambil port sgt...tp since aku masuk U ni....aku mula rasa bertanggungjawab ..ermm politik ?? aku hairan la...ermm mna xnya....manusia dh mula abaikan keihkhlasan dalam diri mereka....politik penting dlm sesebuah komuniti .....politik yg menentukan siapa yg layak di pilih sbg wakil bg menyuarakan suara komuiniti ....
ermmm tp....skrg...bila wujud E-UNDI...........ermm aku xrasa wujud nya keikhlasan dalam diri manusia tu...bila perlaksanaannya telah menimbulkan pelabagai spekulasi....mcm2 unsur2 penipuan wujud.....ermm kalo la nk di ikotkan la....masa pengalaman aku masa mengundi kt tmpt aku belajar ni...ermm tension aku!! mana xnya...dah la E-UNDI....then ada lak org dok sebelah aku p tgk sapa yg aku undi!!!! ikot hati ni cm nk maki hamun jer dia!! nasib baik aku professional...ermm ishhh....just imagine...smp aku leh bt keputusan yg berbeza bila system E-UNDI tu tiba2 session expired ....sengal kn!! bt aku jd tak tentu arah!! ermm dgn kedudukan komputer yg dkt!! pastu xda privacy!! ini ker yg di namakan UNDIAN ADALAH RAHSIA ANDA!!dan dgn wujudnya E-UNDI lah yg menghapuskan sistem demokrasi dalam kampus!! senang cerita aku xsetuju la E-UNDI! antaranya sebabnya:-
1. Sistem ini tidak merahsiakan undi.
2. Sistem ini mudah dimanipulasi oleh pihak berkepentingan.
3. Calon atau wakil calon dinafikan hak untuk berada di tempat mengundi.
4. Calon atau wakil calon dinafikan hak untuk melihat proses pengiraan undi.
5. Sistem ini tidak disertai dengan senarai daftar pengundi.
6. Tiada badan bebas yang memantau penggunaannya.
7. Kos untuk membangunkan sistem ini sangat tinggi.
ermm then pada calon2 yg bertnding tue....aku cuma harap korang sedar tgungjwb korang.....igt k.....if korang di pilih ....korang kena la jd SUARA KOMUNITI....bkn korang yg akn dikawal....ok....terutama mahasiswa .....ermm igt k..ermm bg aku...kebajikan mahasiswa perlu sgt di jga.....erm then pasti korang berjaya....


No comments:

Post a Comment

Berita Harian Online

TGFG Bowling